PKN Orlen zamierza jesienią uruchomić na warszawskiej Pradze stację benzynową pod dawną marką. Oznacza to powrót logo CPN-u po 18 latach przerwy.

Według agencji ISBnews decyzja o reaktywacji CPN-u została już podjęta i stacja pod tą marką zostanie uruchomiona prawdopodobnie w październiku na stołecznej Pradze. Informacje o tym, że PKN Orlen chce wrócić do historycznego brandu pojawiły się już niemal rok temu. Z relacji serwisu Wirtualnemedia.pl wynika, że firma stwierdziła wtedy, iż „na razie wstępnie analizuje, czy przywrócić CPN na rynek”. – Nie można zaprzeczyć, że przez lata funkcjonowania, marka CPN dla wielu pokoleń kierowców stała się synonimem stacji paliw. Firma prowadzi jedynie wstępne prace analityczne, podobnie jak przy wielu innych realizowanych w koncernie projektach, które mają dać odpowiedź na pytanie, czy z marketingowego i biznesowego punktu widzenia, zasadne byłoby odtworzenie pojedynczych historycznych stacji paliw pod marką CPN – poinformowało biuro prasowe Orlenu.

Według informacji ISB News, powrót do dawnej marki ma związek z próbami przejęcia praw do logo CPN. PKN Orlen chcąc zabezpieczyć część swojej historii, zdecydował więc o zmianie logo stacji na warszawskiej Pradze i prowadzenie jej właśnie pod historycznym brandem. Marka CPN została zastąpiona przez markę Orlen w 2000 r. Dwa lata wcześniej rząd podjął decyzję o utworzeniu koncernu naftowego. Powstał on w wyniku połączenia Centrali Produktów Naftowych CPN SA oraz Petrochemii Płock SA. Działania dotyczące utworzenia nowego podmiotu zostały sformalizowane 7 września 1999, kiedy to przyjął nazwę Polski Koncern Naftowy SA. 3 kwietnia 2000 Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy podjęło decyzję o nadaniu spółce nazwy handlowej Orlen. Jednocześnie ze stacji zniknął brand CPN.

Z internetowego Słownika projektantów polskich opracowanego przez zespół Instytutu Wzornictwa Przemysłowego wynika, że charakterystyczne biało-pomarańczowe logo przedstawiające stylizowane litery CPN zostało stworzone w latach 60. przez artystę plastyka Ryszarda Bojara. W latach 1964–1994 tworzył on system identyfikacji wizualnej CPN (wraz z Jerzym Słowikowskim i Stefanem Solikiem w latach 1978–1980 oraz Andrzejem Antoniukiem i Joanną Bojar-Antoniuk w latach 1990–1992). Logo stacji paliw było uznawane za jedno z najlepszych w historii polskiego wzornictwa.