W 1967 r. na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie nad Menem, swą premierę miał luksusowy model NSU Ro 80. Jeszcze w tym samym roku, międzynarodowe jury uznało go za samochód roku. Prawdziwymi rarytasami pokazanymi na trwającej od 30 września 2017 do 27 maja 2018 wystawie w Audi Forum Neckarsulm, będą rzadko spotykane warianty modelowe tej ikony stylistyki rodem z Neckarsulm.

NSU Ro 80 w swoich czasach wyznaczało nowe standardy w zakresie stabilności jazdy, bezpieczeństwa, komfortu i osiągów. Futurystyczna, klinowata linia karoserii uczyniła z niego kamień milowy stylistyki samochodowej. Ro 80 to również najsłynniejszy samochód z silnikiem Wankla. Pomysł silnika spalinowego z tłokiem obrotowym, chodził za Felixem Wanklem od późnych lat 20-tych ubiegłego wieku. Prace nad nim, aż do osiągnięcia dojrzałości do produkcji seryjnej, trwały ponad 30 lat. W marcu 1954 r. Wankel stworzył podstawową konstrukcję nazwanego później jego nazwiskiem silnika. Trzy lata później, silnik ów po raz pierwszy zaczął pracować o własnych siłach na stanowisku kontrolnym zakładów NSU. Załoga działu ds. rozwoju marki NSU uprościła technicznie skomplikowaną konstrukcję, tworząc dwa obracające się wewnątrz siebie elementy. Także dzięki takiej koncepcji napędu, Ro 80 był chyba najbardziej awangardowym pojazdem marki NSU.

W latach 1967 – 1977 z taśmy produkcyjnej w zakładach w Neckarsulm, zjechało łącznie 37 406 egzemplarzy Ro 80. Samochód ten przeszedł do historii jako najbardziej zaawansowany technicznie, największy, a równocześnie ostatni model tej marki. W roku 1969, z inicjatywy koncernu Volkswagen AG, nastąpiła fuzja przedsiębiorstwa z producentem z Ingolstadt – Auto Union GmbH i powstało Audi NSU Auto Union AG. W 1985 r. z tych połączonych przedsiębiorstw powstała dzisiejsza spółka akcyjna Audi AG. Goście wystawy specjalnej „Rewolucja – 50 lat NSU Ro 80” obok eksponatów związanych z pracami konstrukcyjnymi nad tym modelem, będą mogli podziwiać różne jego wersje i warianty. Zobaczymy tu m. in. najstarszy egzemplarz Ro 80 w oryginalnym stanie. Ciekawostką jest, że był to prywatny pojazd Felixa Wankla. Zobaczyć będzie można również projekty stylistyczne – pojazdy studyjne biur projektowych Pininfarina i Bertone oraz egzemplarz K70, czyli ostatni samochód zaprojektowany przez NSU, który ostatecznie wszedł na rynek jako model marki Volkswagen – VW K70.

Swą obecność w Audi Forum Neckarsulm na inauguracji wystawy w dniu 30 września 2017, zapowiedziało ponad stu właścicieli Ro 80 za kierownicami swoich historycznych pojazdów. Audi Tradition będzie sprzedawać w tym dniu specjalną ofertę – ekskluzywne akcesoria do Ro 80. Obok miniatur różnej wielkości, można będzie kupić też koszulki, plakietki i limitowane wydanie teczek. Klaus Arth, autor niedawno wydanej książki poświęconej jubileuszowi Ro 80, będzie podpisywał swoje dzieło pt. „NSU Ro 80, przewaga dzięki technice”.