Fundacja Ochrony Zabytków Przemysłu i Techniki w porozumieniu z Muzeum Skarb Narodu na terenie Fabryki Samochodów Osobowych FSO na warszawskim Żeraniu rozpoczęła prace przygotowawcze do otwarcia Muzeum Motoryzacji w Fabryce FSO. Pierwszy zwiedzający próg nowej placówki mają przekroczyć w maju 2019 r.

W muzeum będzie można zobaczyć klasyki motoryzacji, wśród których najwięcej będzie oczywiście polskich samochodów takich jak: Warszawy, Syreny, Fiaty 125p i 126p czy Polonezy. W stałej ekspozycji znajdą się także Żuki, Nysy, Tarpany, ale także zagraniczne marki takie jak Mercedes, BMW czy Ford. Miłośnicy kina w muzeum zobaczyć będą mogli DeLoreana DMC-12 (z filmu “Powrót do przyszłości”), ale także nowojorską Yellow Taxi w unikatowej wersji kombi. “Nie wszystkie auta będą utrzymane w idealnym stanie, ale wszystkie będą miały duszę i będą przywoływać wspomnienia.” czytamy w komunikacie opublikowanym przez Fundację Ochrony Zabytków Przemysłu i Techniki. Na wystawie zostaną zaprezentowane też archiwa dokumentów – schematy silników, zdjęcia i mapy samochodowe a także wybrane wydania Gazety Zakładowej FSO – FAKTY i KALEJDOSKOP.

Fabryka Samochodów Osobowych to kultowe miejsce na mapie Warszawy i największa fabryka stolicy. Jej budowa na Żeraniu rozpoczęła się po II wojnie światowej, w lipcu 1948 r. Fabryka przygotowana była do produkcji Fiata 508 i 1100, ale w okresie “zimnej wojny” umowa z włoskim koncernem została zerwana, ale rząd postanowił kontynuować budowę zakładu i rozpocząć współpracę z nowym partnerem ZSRR. W styczniu 1950 r. podpisano polsko – radziecką umowę licencyjną na produkcję samochodu M-20 Pobieda. Po zakończeniu budowy FSO miała zdolność wytwórczą 25 tys. sztuk samochodów rocznie. Oficjalnym dniem “narodzin” Fabryki Samochodów Osobowych jest 6 listopada 1951 roku. Wtedy to z taśmy montażowej zjechał pierwszy samochód wyprodukowany w powojennej Polsce, nazwany Warszawa M-20. Jest to też historyczna data dla całego polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Od tej chwili bowiem rozpoczęła się seryjna – przemysłowa produkcja samochodów osobowych w Polsce.

Hala lakierni w której zorganizowana będzie ekspozycja to jeden z największych zakładów fabryki FSO. Jej powierzchnia użytkowa wynosi 61 tyś m2. Obywał się w niej trzeci etap produkcji samochodów po tłoczeniu i spawaniu. Do hali lakierniczej trafiały nadwozia samochodowe i tu nadawany był im kolor. Przed lakierowaniem blach były one odpowiednio oczyszczane i odtłuszczane a następnie nakładane były kolejne warstwy podkładu antykorozyjnego, wybrany kolor i na koniec lakier bezbarwny, który nadawał połysku i ostatniego blichtru. Lakiernia zbudowana została w latach 1996-1998 jako obiekt energooszczędny na najwyższym europejskim poziomie. Obiekt spełniał rygorystyczne normy Unii Europejskiej, w zakresie ochrony środowiska naturalnego. Do lakierowania karoserii wykorzystywano najnowocześniejszą technologię niskocynowego fosforanowania blach. Stosowano farby wodorozcieńczalne, pozbawione metali ciężkich. Dzięki tym procesom nadwozie zyskiwało 10-letnią odporność na korozję. Linia technologiczna została zaprojektowana przez renomowaną niemiecką firmę Eisenmann. Dodatkowo w lakierni zainstalowano drugą niezależną linię lakierniczą Haden. Obie miały w sumie zdolność produkcyjną, wynoszącą 60 nadwozi samochodowych lakierowanych na godzinę. Koszty budowy lakierni na koniec 1998r. zamknęły się kwotą blisko 200 mln dol