Ta ostatnia niedziela w Norblinie

Trzeciego września w zakładach dawnej Fabryki Norblina odbył się ClassicAuto Market. Wydarzenie przyciągnęło zarówno pasjonatów zabytkowej motoryzacji jak i tłumy warszawiaków. Atrakcją eventu był I Ogólnopolski Zlot Miłośników Pojazdów Marki Tatra.

Marcel Hanus

Zakłady Norblina mają bogatą historię nie tylko ze względu na produkcję m.in. zastawy stołowej. W latach dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych były mekką dla miłośników klasyków. Trzeciego września magazyn “Classic Auto” po raz ostatni przed rewitalizacją, postanowił wskrzesić to legendarne miejsce. W 1982 roku zakłady Norblina zamknięto, a ich obiekty zostały zaaranżowane na Muzeum Przemysłu (oddział Muzeum Techniki). Od lat 90. do 2008 r. zgromadzono tu większość zabytków motoryzacji należących do warszawskiego Muzeum Techniki. W weekendy pasjonaci spotykali się przy Żelaznej 51/53, aby wspólnie podłubać przy klasykach, gdyż część hal udostępniono członkom AK Polski. W latach dwutysięcznych zapoczątkowano cykliczne spotkania dla szerszej rzeszy miłośników zwane Festiwalami Zabytków Motoryzacji. Za sprawą entuzjastów z FSO Autoklubu sporo muzealnych pojazdów ponownie ożyło i można je było zobaczyć w ruchu podczas różnego rodzaju imprez. Stałym elementem krajobrazu były także giełdy, a wiele rajdów dla oldtimerów miało tu start lub metę.

Projekt pod nazwą ClassicAuto Market, którego pierwsza edycja odbyła się 3 września ma docelowo stać się cykliczną giełdą zabytkowej motoryzacji w starym, dobrym stylu. W ostatnią niedzielę przed inauguracją rewitalizacji Norblina na terenie dawnej fabryki pojawiły się samochody z różnych okresów historii. Licznie reprezentowane były pojazdy rodzime. Popularne maluchy można było kupić za cenę od 17 do 30 tys. zł, tańsze były “duże Fiaty”, do nabycia których wystarczyło nieco ponad 10 tys. zł. Ceny niektórych samochodów przyprawiały o zawrót głowy. Przykładem była Mazda 626 z 1979 r. za którą właściciel liczył sobie 59 tys. zł. Z drugiej strony fani klasycznej motoryzacji na ClassicAuto Market mogli znaleźć też atrakcyjne oferty. Taką był np. Peugeot 504 z 1977 r. (cena 11,5 tys. zł do negocjacji) czy youngtimer z 1989 r. Daihatsu Cuore (cena 999 zł). Chętnie odwiedzany był sektor w którym odbywał się I Ogólnopolski Zlot Miłośników Pojazdów Marki Tatra. Jego ozdobę stanowił jeden z niewielu zachowanych egzemplarzy modelu T 600 Tatraplan (jedyny jeżdżący w Polsce) wyprodukowany w 1952 r. Tym którzy w trakcie penetrowania zakamarków ClassicAuto Marketu głód zajrzał w oczy z pomocą śpieszyli właściciele zabytkowych food trucków. Kiełbasy i burgery serwowano m.in. Citroena H, Volkswagena Transportera czy strażackiego Żuka. Organizatorzy wydarzenia zadbali także o aspekt edukacyjny, bowiem każdy kto pojawił się na terenie Dawnej Fabryki Norblina mógł wziąć udział w jej zwiedzaniu wraz z przewodnikiem.