Projekty wykonawcze nowego motocykla w dwóch wersjach: sportowej i turystycznej zostały zaprezentowane w miniony weekend podczas XI Zlotu Motocykli WSK i innych w Świdniku.

Gmina Miejska Świdnik w 2017 roku podjęła intensywne działania w zakresie reaktywacji marki motocyklowej WSK. Sam pomysł pojawił się w 2012 r. wśród jej pasjonatów. Marzyła im się odbudowa marki motocyklowej, pod którą w WSK PZL Świdnik przez 30 lat zostało wyprodukowanych ponad 2 mln egzemplarzy jednośladów. Od tamtej pory trwały prace koncepcyjne związane z wspomnianą reaktywacją marki motocyklowej. Na początku 2015 r. idea ta zyskała uznanie i patronat władz miasta Świdnik. Uwiarygodniło to dotychczasowe działania amatorskie prowadzone przez pasjonatów oraz ułatwiło rozmowy z potencjalnymi partnerami przedsięwzięcia. Dzięki temu można było podjąć kolejne działania dotyczące reaktywacji marki motocyklowej WSK, które doprowadziły do konkretnych efektów.

Na X Zlocie Motocykli WSK i innych w Świdniku, który odbył się 26-27 sierpnia 2017 r. została zaprezentowana koncepcja nowego motocykla WSK. Założeniem było stworzenie motocykla prostego w swojej budowie o unifikowanych podzespołach do zastosowania w poszczególnych jego wersjach. Prezentacji dokonał architekt Jędrzej Jacek Synakiewicz, który od wielu lat zajmuje się projektowaniem konstrukcji motocyklowych i jest właścicielem patentu m.in. na silnik dwusuwowy, przewidziany do napędu nowej WSK. Po jubileuszowym X Zlocie zostały podjęte kolejne działania. W grudniu 2017 r. został odebrany od projektanta wstępny projekt techniczny motocykla studialnego WSK a w czerwcu 2018 r. projekt wykonawczy w formacie 3D.

Okazuje się, że zloty motocykli stały się momentami przełomowymi dla powstania nowej Wueski. Na tegorocznym XI już Ogólnopolskim zlocie motocykli WSK i innych w dniach 25-26 sierpnia br. zostało zaprezentowane najnowsze dzieło Jędrzeja Jacka Synakiewicza, obejmujące projekty wykonawcze nowego motocykla WSK w dwóch wersjach: sportowej i turystycznej. Prezentacja projektów odbyła się w dwóch formach: wystawy plenerowej oraz prezentacji multimedialnej. Przedmiot umowy z projektantem pozwolił również na stworzenie wizualizacji motocykla, czyli tego, na co czekało oko pasjonata motocykli – rzeczywistego wyglądu motocykla. Również on został pokazany w trakcie zlotu. Dotychczasowe działania oraz zamierzenia na przyszłość, zgodnie z przewidywaniami, pokazują, że skonstruowanie i rozpoczęcie produkcji nowego pojazdu, to bardzo skomplikowane przedsięwzięcie. Projekty wykonawcze, zaprezentowane na wspomnianym zlocie pozwolą na wykonanie motocykla studialnego, który będzie kolejnym etapem reaktywacji marki motocyklowej WSK. Za dwa lata planowane jest pokazanie prototypu motocykla, a 12 miesięcy później powinny ruszyć testy prototypów.

Jeden z modeli organizacyjnych realizacji przedsięwzięcia polegać ma na założeniu spółki, w której większość udziałów będzie posiadać Gmina Miejska Świdnik. Partnerem w spółce będzie inwestor strategiczny, który wesprze gminę w reaktywacji marki motocyklowej WSK. Niezbędnym partnerem w realizacji projektu będzie producent nowego motocykla. Założenie jest takie, żeby to była firma z Lubelszczyzny, która dzięki wprowadzeniu nowego produktu na rynek przyczyni się do rozwoju regionu. Producent na początku ma realizować produkcję małoseryjną, opartą na nowoczesnych rozwiązaniach technicznych z polskim rodowodem, w większości na rodzimych podzespołach i częściach, spełniających europejskie normy.

WSK będzie nawiązywała do historycznych modeli również pod kątem designu i planowanych do zastosowania rozwiązań znanych z prototypów. Założeniem jest stworzenie polskiego motocykla przeznaczonego do jazd rekreacyjnych, turystycznych i sportowych. Na początku planowana jest pojemność 125 ccm. W kolejnych etapach będą rozwijane inne wersje motocykla, o większej pojemności, w tym model flagowy o pojemności 1000 ccm. Motocykl ma być klasyczny, nawiązujący do dawnych WSK, ale jednocześnie ma być nowoczesną maszyną przystosowaną do dzisiejszych realiów technicznych i formalno-prawnych, z innowacyjnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Założenie jest takie, aby jak najwięcej elementów docelowo było wytwarzanych w kraju.Motocykle mają mieć narodowy sznyt i jakość wyższą od tego, co oferują tanie produkty importowane z krajów azjatyckich. Takie są oczekiwania potencjalnych klientów – dużo osób zgłasza chęć zakupu nowej WSK, mówiąc „tylko niech to będzie produkt polski”.

Dane techniczne projektowanego motocykla WSK -T 125:

SILNIK

Typ:
– dwusuwowy, chłodzony powietrzem
Konfiguracja:
– silnik jednocylindrowy z wyodrębnioną komorą wstępnego sprężania
– objętość komory wstępnego sprężania 1,4 raza większa od objętości roboczej cylindra
Rozrząd:
– podciśnieniowe zawory płytkowe do komory wstępnego sprężania
– pięciokanałowy system przepłukiwania cylindrów
– przepłukiwanie cylindra pod ciśnieniem czystym powietrzem
Pojemność skokowa cylindra: 125 ccm
Średnica x skok tłoka: 56,5 x 49,5 mm
Moc maksymalna: 24 KM przy 8750 obr/min
Zasilanie:
– pośredni wtrysk systemu ECOTRONS sterowany centralnym mikroprocesorem
Smarowanie:
– z suchą misą olejową
– zbiornik oleju o pojemności 2,5 l
– pompa oleju dwusekcyjna napędzana podciśnieniem z komory wstępnego sprężania
Rozruch:
– elektryczny
Alternator:
– umieszczony na czopie wału korbowego, o napięciu 12 V – 180 W
Zapłon:
– elektroniczny CDI, sterowany centralnym mikroprocesorem
– świece ze zintegrowanymi cewkami

PRZENIESIENIE NAPĘDU
– silnik
– bezstopniowa przekładnia CVT
– planetarna przekładnia zwalniająca
– napęd tylnego koła poprzez kompozytowy pas zębaty

PODWOZIE
Rama:
– centralna z rur stalowych o średnicy 28 mm
– tylna z rur stalowych o średnicy 28 i 19 mm
Zawieszenie przednie:
– teleskopy upside – down o średnicy rury nośnej 40 mm
Zawieszenie tylne:
– wahacz stalowy z rur stalowych o średnicy 32 mm
Hamulec przedni:
– pojedyncza tarcza o średnicy 300 mm, zacisk dwutłoczkowy
Hamulec tylny:
– tarczowy o średnicy 191 mm, zacisk jednotłoczkowy
Koła:
– przód 2,50 x 17″
– tył 3.50 x 17″
Opony:
– przód 100/80 17″ M/C
– tył 130/70 17″ M/C

WYMIARY I MASY
Wysokość siedzenia: 775 mm
Rozstaw osi: 1359 mm
Kąt pochylenia główki ramy: 67 stopni
Długość: 1949 mm
Szerokość: 812 mm
Wysokość: 1060 mm
Masa pojazdu w stanie suchym: około 148 kg
Zbiornik paliwa: 22 l

Dane techniczne projektowanego motocykla WSK -S 125:

SILNIK

Typ:
– dwusuwowy, chłodzony powietrzem
Konfiguracja:
– silnik jednocylindrowy z wyodrębnioną komorą wstępnego sprężania
– objętość komory wstępnego sprężania 1,4 raza większa od objętości roboczej cylindra
Rozrząd:
– podciśnieniowe zawory płytkowe do komory wstępnego sprężania
– pięciokanałowy system przepłukiwania cylindrów
– przepłukiwanie cylindra pod ciśnieniem czystym powietrzem
Pojemność skokowa cylindra: 125 ccm
Średnica x skok tłoka: 56,5 x 49,5 mm
Moc maksymalna: 28 KM przy 9400 obr/min
Zasilanie:
– pośredni wtrysk paliwa systemu ECOTRONS sterowany centralnym mikroprocesorem
Smarowanie:
– z suchą misą olejową
– zbiornik oleju o pojemności 2,5 l
– pompa oleju dwusekcyjna napędzana podciśnieniem z komory wstępnego sprężania
Rozruch:
– elektryczny
Alternator:
– umieszczony na czopie wału korbowego, o napięciu 12 V – 180 W
Zapłon:
– elektroniczny CDI, sterowany centralnym mikroprocesorem
– świece ze zintegrowanymi cewkami

PRZENIESIENIE NAPĘDU
– silnik
– bezstopniowa przekładnia CVT
– planetarna przekładnia zwalniająca
– napęd tylnego koła poprzez kompozytowy pas zębaty

PODWOZIE
Rama:
– centralna z rur stalowych o średnicy 28 mm
– tylna z rur stalowych o średnicy 28 i 19 mm
Zawieszenie przednie:
– teleskopy upside – down o średnicy rury nośnej 40 mm
Zawieszenie tylne:
– wahacz stalowy z rur stalowych o średnicy 32 mm
Hamulec przedni:
– pojedyncza tarcza o średnicy 300 mm, zacisk dwutłoczkowy
Hamulec tylny:
– tarczowy o średnicy 191 mm, zacisk jednotłoczkowy
Koła:
– przód 2,50 x 17″
– tył 3.50 x 17″
Opony:
– przód 100/80 17″ M/C
– tył 130/70 17″ M/C

WYMIARY I MASY
Wysokość siedzenia: 775 mm
Rozstaw osi: 1359 mm
Kąt pochylenia główki ramy: 67 stopni
Długość: 1949 mm
Szerokość: 812 mm
Wysokość: 1060 mm
Masa pojazdu w stanie suchym: około 140 kg
Zbiornik paliwa: 19 l