Ile kosztował Fiat 125p i jak można było go zdobyć? Komu dzielnie służył przez dwie dekady? W jaki sposób wykorzystywany był w propagandzie sukcesu? Jak wyglądały wczasy zmotoryzowanych obywateli? Dlaczego utrzymanie samochodu w sprawności było nie lada wyzwaniem? Odpowiedzi na te i inne pytania odkrywa przed odwiedzającymi wystawa „P jak paradoks. Opowieść o Fiacie 125p”. Została ona otwarta w krakowskim Muzeum Inżynierii Miejskiej z okazji 50. rocznicy rozpoczęcia produkcji tego modelu w Polsce.

W latach siedemdziesiątych niewiele było przedmiotów równie mocno pożądanych jak własny samochód. Zakup licencji na produkcję Fiata i odnowienie polsko-włoskiej współpracy pozwoliły na urzeczywistnienie tych marzeń. Gdy 28 listopada 1967 roku z linii produkcyjnej zjechały pierwsze modele, wszyscy chcieli jeździć wygodnym i modnym „kanciakiem”. Początkowo tylko uprzywilejowani szczęśliwcy mogli zasiąść za kierownicą nowoczesnego Fiata 125p – był to wyznacznik wysokiego statusu społecznego. A skąd paradoks w tytule wystawy? – Historia Polskiego Fiata 125p pełna jest paradoksów. Propaganda przedstawiała go jako polską dumę narodową, chociaż jego konstrukcja opracowana została za granicą. Był samochodem przestarzałym, choć jak na polskie realia nowoczesnym. Gdy na Zachodzie był jednym z najtańszych pojazdów, dla większości Polaków stanowił dobro luksusowe. Z perspektywy 50 lat, które minęły od rozpoczęcia produkcji, można powiedzieć, że przede wszystkim był samochodem na miarę naszych możliwości – mówi Iwo Wachowicz, kurator wystawy.

Zwiedzający zostaną zabrani w podróż w czasie – przejdą drogę od marzeń o Fiacie 125p, przez kupno, aż po rozkosze i trudy użytkowania. W opowieści o motoryzacji okresu PRL-u nie może zabraknąć ciekawostek związanych z tym samochodem, które składały się na codzienność Polaków. W siedzibie muzeum zaprezentowanych zostanie około 20 pojazdów w interaktywnej aranżacji – nowoczesnej, ale nawiązującej w każdym detalu do czasów PRL-u. Wystawa pozwala nie tylko lepiej poznać kultowego Fiata 125p, ale również przybliża blaski i cienie czasów, w których ten model był użytkowany. Muzeum Inżynierii Miejskiej współpracowało przy realizacji wystawy z miłośnikami youngtimerów, polskich fiatów i pojazdów zabytkowych: Klubem 125p, Stowarzyszeniem FSO Autoklub.

Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie, ul. św. Wawrzyńca 15 – wystawa czynna do 31 marca 2018 r.