Na wystawie Moto-historie w surowych industrialnych przestrzeniach Hangaru Czyżyny Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie prezentuje zabytkowe pojazdy, które pozwolą prześledzić historię polskiej motoryzacji od czasów II Rzeczpospolitej po schyłek PRL-u.

Fot. Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie

Wśród eksponowanych obiektów MIM znajdują się m.in.:

  • Polski Fiat 508 III z 1936 roku,
  • liczne modele warszaw i syren,
  • polskie fiaty 125p oraz 126p, fiat 127p,
  • wybrane modele polonezów, egzemplarze żuka i nysy,
  • prototypowe egzemplarze smyka i beskida,
  • małoseryjny Mikrus 300MR,
  • czterdzieści motocykli, motorowerów i skuterów (np. CWS M111, MOJ 130 czy małoseryjny motocykl FIS z 1957 roku).

Ważnym elementem wystawy są eksponaty ocalone przez Muzeum Ratownictwa w Krakowie – zabytkowe wozy służb ratowniczych, wśród nich m.in. samochody pożarnicze Magirus Jupiter, Tatra 138 Karosa, Star 20, karetki reanimacyjne Mercedes 310, Renault Trafic Sanicar. Muzeum Ratownictwa w Krakowie to społeczna instytucja kultury, która jako jedyna w Polsce gromadzi eksponaty związane z różnymi dziedzinami ratownictwa medycznego, lotniczego, górskiego, morskiego, drogowego oraz szeroko rozumianym ratownictwem, także pożarniczym oraz historią policji.

Hangar Czyżyny – przyszły oddział Muzeum Inżynierii Miejskiej

Hangar Czyżyny to prawie 2000 m2 surowej, postindustrialnej przestrzeni, w którą MIM stara się tchnąć nowe życie. Jest to planowany oddział Muzeum Inżynierii Miejskiej.
Budynek powstał w 1931 roku jako cywilny port lotniczy Krakowa – przodek lotniska w Balicach. Przed wojną samoloty PLL LOT latały z Czyżyn do Warszawy, Lwowa, Wiednia czy Budapesztu. Hangar wyróżniały imponujące rozmiary, nowoczesna konstrukcja i bardzo dobrze rozwinięta infrastruktura techniczna. Pod względem stopnia wyposażenia port w Czyżynach ustępował tylko stołecznemu lotnisku Warszawa-Okęcie.

W czasie II wojny światowej hangar uległ dużym zniszczeniom, ale został szybko odbudowany i pełnił funkcję portu lotniczego jeszcze do 1963 roku. Następnie przez trzy dekady znajdowała się tu zajezdnia autobusowa.

Po tym jak stracił funkcje użytkowe, hangar przez wiele lat niszczał i popadał w zapomnienie. Od kilku lat w Muzeum Inżynierii Miejskiej prowadzone są prace nad zabezpieczeniem tego obiektu przed dalszą degradacją. Wyremontowano już dach hangaru i odrestaurowano wielkie, przesuwne wrota w ścianie północnej. Chociaż bardzo wiele zostało jeszcze do zrobienia, żeby Hangar Czyżyny odzyskał należny mu blask, to MIM planuje niebawem otworzyć go dla zwiedzających.

Ceny biletów wstępu:
bilet normalny – 10 zł
bilet ulgowy – 7 zł
bilet rodzinny (2 osoby dorosłe i 2 dzieci lub 1 osoba dorosła i 3 dzieci) – 25 zł
bilet przedszkolak (dla dzieci w wieku 3-6 lat, przedszkolaków w ramach grup zorganizowanych) – 5 zł

Usługi:
przewodnik – 35 zł
przewodnik (j. obcy) – 50 zł

Wystawa będzie dostępna jeszcze jutro w godzinach: 10:00-18:00 do końca października.

Miejsce: Hangar Czyżyny, os. 2 Pułku Lotniczego 26a