W ciągu ostatnich 12 miesięcy Fiat 126p był najczęściej wyszukiwanym przez internautów modelem polskiego samochodu. Z danych wygenerowanych w Google Trends wynika, że drugiego w kolejności Fiata 125p zostawił daleko w tyle. W przypadku obu tych samochodów istotną przyczyną zainteresowania jest chęć ich kupna.

Rafał Skórski

Google Trends to narzędzie umożliwiające przeglądanie informacji zyskujących popularność w internecie. Działa w czasie rzeczywistym, dzięki czemu można ocenić co aktualnie jest wyszukiwane w sieci. Google Trends umożliwia także porównywanie popularności danych haseł. W celu sprawdzenia, który z polskich samochodów doby PRL-u budzi największe zainteresowanie internautów 21 lipca br. zestawiliśmy ze sobą hasła: „fiat 126p”, „fiat 125p” i „FSO Polonez”. W przypadku tego ostatniego konieczne było zawężenie kryterium wyszukiwania poprzez dodanie skrótu FSO, gdyż wpisanie wyłącznie hasła „Polonez” generowałoby np. wyniki dla tańca i pociągu o tej nazwie.

I tak największą popularnością cieszy się Fiat 126p, który zdystansował drugiego w kolejności Fiata 125p. Zainteresowanie Polonezem w stosunku do dwóch wspomnianych modeli jest marginalne. Lider rankingu stworzonego na podstawie danych Google Trends osiągnął średnią zainteresowania w ujęciu czasowym obejmującym ostatnie 12 miesięcy na poziomie 77, drugi w kolejności samochód – 33, a trzeci – 5. Liczby te reprezentują poszczególne zainteresowania w wyszukiwaniu względem najwyższego punktu na wykresie. Wartość 100 oznacza najwyższą popularność hasła. Wartość 50 oznacza, że popularność hasła była dwukrotnie mniejsza. Wartość 0 wskazuje, że dla danego hasła nie ma wystarczających danych.


Zainteresowanie internautów maluchem w poszczególnych województwach waha się od 61 do 100 proc. Popularność dużego fiata najwyższa jest w województwie świętokrzyskim, gdzie wynosi 39 proc. Odsetek wyszukiwań hasła „FSO Polonez” najwyższy, bo wynoszący 4 proc. jest w województwach małopolskim i śląskim.


Google Trends przynosi także ciekawe informacje odnośnie zapytań podobnych do tych wprowadzonych pierwotnie. Użytkownicy wyszukujący hasła: „fiat 126p”’ „fiat 125p” i „FSO Polonez” wpisywali też bowiem często również dodatkowe słowa. Uzyskane na tej podstawie dane zostały posortowane według następujących kryteriów:

* Najpopularniejsze – najpopularniejsze zapytania. Wyniki określane są na skali względnej, gdzie 100 oznacza najczęściej wyszukiwane hasło, 50 to hasło wyszukiwane dwukrotnie rzadziej itd.

* Zyskujące popularność – hasła, których częstotliwość wyszukiwania wzrosła najbardziej od ostatniego okresu. Wyniki oznaczone jako „Przebicie” wykazały ogromny wzrost prawdopodobnie dlatego, że hasła są nowe i wcześniej wyszukiwano je bardzo rzadko (o ile w ogóle).

W przypadku Fiata 126p internauci wpisywali (stan na 21 lipca) w wyszukiwarce Google także hasła: „fiat 126p olx”, „fiat 126”, „allegro fiat 126”, „fiat126p tuning” i „fiat 125p”. Świadczy to o tym, że informacji o popularnym polskim samochodzie poszukują oni wprowadzając alternatywne jego nazwy oraz że wyrażają zainteresowanie kupnem tego modelu. Pojawienie się w zestawieniu hasła „fiat 125p” świadczy o współzainteresowaniu oboma pojazdami produkowanymi w PRL. Częstotliwość wyszukiwania od ostatniego okresu wzrosła najbardziej w przypadku haseł „ile wazy fiat 126p” i „czesci fiat 126p”.


Użytkownicy wpisujący hasło „fiat 125p” również najczęściej dodawali do niego nazwy serwisów OLX i Allegro lub słowo „sprzedaz”, a także wpisywali nazwy innych polskich samochodów, a mianowicie Fiata 126p i Poloneza. W przypadku tego ostatniego pojazdu internauci w ciągu ostatnich 12 miesięcy wprowadzili zbyt mało danych by Google Trends mógł wygenerować dodatkowe informacji.


Fot. Pavlo Ovcharenko/FCA