Pół wieku temu fabryka z charakterystycznym pegazem w logo całkowicie zdominowała krajowy rynek motorowerów. Dość powiedzieć, że w tym czasie pochodziło z niej aż 98 na 100 pojazdów tego typu!

Historia produkcji motorowerów przez ZZR Romet sięga końca lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. To wówczas zrodził się plan, aby rozszerzyć o nie asortyment. Był to pomysł nie tylko podyktowany potrzebami rynku, ale również pozycją międzynarodową. Ówczesny ustrój nie pozwalał, aby Polska Ludowa pozostała w tyle za kapitalistycznymi Niemcami czy Francją, które produkowały już własne motorowery. Specjaliści z Rometa przystąpili do projektowania pierwszego motoroweru nazwanego Komarem głównie w oparciu o własne koncepcje, a z braku działu testowego zmuszeni byli testować prototypy w ruchu ulicznym. Jak na ówczesne warunki silnik nowego pojazdu rozwijał magiczną wręcz moc 1,4 KM i posiadał dwubiegową skrzynię biegów oraz rozruch za pomocą korb i pedałów. Tylko w 1961 r. sprzedano blisko cztery tys. sztuk tego modelu – co w ówczesnych warunkach stanowiło przeszło 30 proc. udziału we wszystkich motorowerach dostępnych na rynku. Komarem jeździli listonosze, urzędnicy, młodzież, dorośli i klasa robotnicza. Zainteresowanie było tak wielkie, że wkrótce Romet otworzył dodatkową fabrykę, a konstruktorzy intensywnie pracowali nad kolejnymi modelami. W 1968 r. produkcja Rometa stanowiła już 98 proc, całego rynku motorowerów na krajowym rynku.

Sukces sprzedażowy Komara oraz modernizacja fabryki pozwoliły na poszerzenie oferty Rometa. W 1976 r. wprowadzono do oferty motorower wyposażony w silnik o niezwykłej jak na ówczesne czasy mocy 2 KM – Ogar 200. Stopniowo wzbogacano ją o kolejne modele motorowerów – Kadet 780, Kadet 110 Automatic z silnikiem Jawa. Najmocniejszy w ofercie – Romet 50T rozwijał 2,5 KM mocy, co pozwalało rozpędzić go do blisko 65 km/h. Ostatni model – Chart 210, produkowany od 1988 r. nawiązywał do współczesnych trendów i odbiegał stylistycznie i technologicznie od dotychczasowej produkcji Rometa. Posiadał m.in. seryjnie montowane kierunkowskazy, światło stop, hydrauliczne amortyzatory i dwuosobowe siodło kanapowe. Sukcesy na rynku krajowym zaowocowały sukcesami także poza granicami kraju. Tylko w 1966 r. na eksport trafiło przeszło 13 tys. sztuk motorowerów, w szczytowym momencie liczba ta przekraczała 20 tys. sztuk rocznie. Eksportem objęto rynki Szwecji, Niemiec, Irlandii, Turcji, a nawet egzotycznej Nigerii – w sumie trafiło tam ponad 145 tys. sztuk polskich motorowerów. Prestiż Rometa na rynkach światowych wzrósł na tyle mocno, że w 1980 r. rozpoczęto rozmowy na temat produkcji nowego modelu w kooperacji z włoskim lub japońskim potentatem rynku motocyklowego. Ostatecznie jednak ze współpracy nic nie wyszło. W rozwoju firmy przełomowy okazał się rok 2006. Wtedy właśnie rometowski pegaz znów znalazł się w centrum uwagi miłośników jednośladów za sprawą spółki Arkus & Romet Group, która przejęła nie tylko markę, ale również polską tradycję motocyklową.