W lutym 2019 r. ma zostać zaprezentowany funkcjonalny prototyp polskiego auta elektrycznego. Za jego opracowanie odpowiada Grupa Lotos. To odrębny projekt od tego prowadzonego przez spółkę ElectroMobility Poland. Sekretarz stanu w Kancelarii Premiera Piotr Naimski potwierdził też, że rząd już szuka lokalizacji pod nową fabrykę rodzimych e-samochodów.

Rafał Skórski

Sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a zarazem Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej Piotr Naimski poinformował, że w Polsce powstaną: fabryka w której będą wytwarzane e-samochody oraz fabryka akumulatorów służących do ich napędzania. – Nie można na razie określić daty uruchomienia obu zakładów, ani podać nawet przybliżonej wielkości produkcji polskiego samochodu elektrycznego. Obecnie trwają konsultacje dotyczące potencjalnej lokalizacji nowych fabryk – mówi Piotr Naimski. Pod koniec ubiegłego roku spółka ElectroMobility Poland, której celem jest opracowanie koncepcji rodzimego auta elektrycznego rozstrzygnęła konkurs na wizualizację nadwozia, w którym wyłoniła projekty o najciekawszym designie. W listopadzie rozpoczęło się postępowanie na budowę prototypu, skierowane do producentów pojazdów i komponentów samochodowych. Zainteresowanych stworzeniem polskiego e-auta było prawie 200 podmiotów. Cała procedura składała się z kilku etapów, w trakcie których eksperci ElectroMobility Poland mieli zweryfikować nie tylko wszystkie projekty, ale również kompetencje zespołów, które je zgłosiły. Choć komisja konkursowa zakończyła swe prace w lutym 2018 r. nie ogłoszono dotąd oficjalnie, który podmiot zbuduje prototyp.

Podczas konferencji POPiHN, która odbyła się 5 kwietnia w Warszawie Piotr Naimski poinformował, że prototyp e-samochodu zbuduje Grupa Lotos. – W postępowaniu na budowę prototypu prowadzonym przez ElectroMobility Poland Grupa Lotos nie brała udziału – wyjaśnia Aleksandra Baldys, rzecznik prasowy spółki ElectroMobility Poland. To oznacza, że prawdopodobnie powstaną dwa niezależne prototypy polskiego auta elektrycznego! Piotr Naimski podczas wspomnianej konferencji POPiHN powiedział bowiem, że w Grupie Lotos już powstała specjalna komórka odpowiedzialna za stworzenie prototypu rodzimego e-auta. – Ma on różnić się od dostępnych obecnie na rynku samochodów elektrycznych m.in. tym, że będzie miał wymienny akumulator – wyjaśnia Piotr Naimski. Projekt nadwozia nowego polskiego samochodu ma być gotowy w październiku 2018 r., a prototyp funkcjonalny zaprezentowany ma zostać w lutym 2019 r. Z informacji uzyskanych przez AutoPRL.pl wynika, że obecnie działania konstruktorów e-auta koncentrują się na rozwiązaniu problemów ze stworzeniem płyty podłogowej. Wysokie koszty opracowania i wdrożenia do produkcji tego elementu samochodu sprawia, że koncerny motoryzacyjne dokonując niewielkich modyfikacji wykorzystują tą samą płytę podłogową w różnych modelach. Przykładem jest Volkswagen, który na tej samej płycie wytwarza Golfa, Skodę Octavię i Seata Leona.

Opracowanie prototypu polskiego samochodu elektrycznego jest wedle zapewnień Piotra Naimskiego wpisane w strategię Grupy Lotos na lata 2017 – 2022, choć zadanie to z tego dokumentu bezpośrednio nie wynika. Nie było ono też jak dotąd oficjalnie komunikowane przez władze spółki. Jednak Lotos w ramach wspomnianej strategii od blisko dwóch lat konsekwentnie rozwija innowacyjne projekty badawcze wspólnie z amerykańskimi ekspertami z prestiżowego Electric Power Research Institute (EPRI) z Doliny Krzemowej – jednej z najbardziej liczących się na świecie organizacji badawczych w sektorze energii. Konsekwencją współpracy jest decyzja Amerykanów o otwarciu przedstawicielstwa w Polsce. Jest to pierwsze biuro w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE), a drugie w Europie (po Dublinie). Placówka, która umożliwia EPRI rozwój współpracy badawczej w naszym kraju i regionie, zlokalizowana jest na terenie siedziby Grupy Lotos w Gdańsku, co zwiększa efektywność działań realizowanych wspólnie przez obydwu partnerów. Współpraca pomiędzy Lotosem i EPRI, który dołączył do grona jego kluczowych doradców, ma na celu wsparcie polskiego koncernu w działaniach badawczo-rozwojowych. Członkami i partnerami realizowanych przez EPRI projektów jest ponad 1000 podmiotów na świecie. Większość z nich stanowią koncerny energetyczne, ale też agencje rządowe, organy regulacyjne czy uczelnie. EPRI prowadzi badania właśnie m.in. w zakresie elektromobilności. Instytut opatentował liczne rozwiązania dotyczące tej dziedziny, współpracuje też z koncernami motoryzacyjnymi w tym np. z Teslą.