Muzeum Tarpana w Szreniawie obchodzić będzie podczas tegorocznej edycji Retro Motor Show w Poznaniu (26-28 października) 30-lecie uruchomienia produkcji poznańskiego samochodu, czyli Tarpana Honkera.

Fot. Międzynarodowe Targi Poznańskie

Muzeum zaprezentuje wachlarz typów oraz odmian wspomnianego auta z całego okresu jego produkcji. Odwiedzający będą mieli okazję przyjrzeć się takim pojazdom jak:

– Tarpan Honker 4012 z 1991 roku (z silnikiem Iveco), który funkcjonował jako auto badawcze w Państwowym Instytucie Mechanizacji Rolnictwa w Poznaniu i stamtąd trafił do Muzeum Narodowego Rolnictwa w Szreniawie, gdzie przez wiele lat był autem służbowym,

– Tarpan Honker 4012 z 1990 roku (z silnikiem Andoria), pierwotnie policyjny radiowóz we Wrocławiu.  Pod koniec lat 90. wieku odkupiony na policyjnym przetargu i zaadaptowany na wóz bojowy Ochotniczej Straży Pożarnej. Służył dzielnie w jednej z wielkopolskich gmin do 2016 roku,

– Tarpan Honker 4032 z 1994 roku (z silnikiem Iveco), jeden z trzech wykonanych prototypów krótkiej odmiany Honkera, a dwóch, które dotrwały do naszych czasów. Jako nowy trafił na badania do Przemysłowego Instytutu Motoryzacji w Warszawie. Niestety wkrótce spółka Tarpan przestała istnieć i auto wróciło do Wielkopolski dopiero po… 22 latach.

– Honker 2000 z 2011 roku (z silnikiem Andoria ADCR), ostatnia odmiana tego modelu (od 1996 roku już bez nazwy Tarpan), produkowana przez firmę DTZ Tymińscy do roku 2016, pokazuje, jak atrakcyjną i dobrze wykończoną terenówką mógł stać się Honker, gdyby skala produkcji była większa, a cena bardziej atrakcyjna. Honker 2000 to ostatni produkowany samochód polskiej konstrukcji.